Our Blog.

Asiakkaiden sitouttaminen (eng. Customer engagement) tarkoittaa sellaista vuorovaikutusta asiakkaan kanssa, joka vetää hänet lähemmäksi palveluasi ja täten lisää asiakaspysyvyyttä, -tyytyväisyyttä ja myyntiä.

When you engage your customers, you draw them closer to your brand, your business, your organization.  And that’s when the magic starts to happen.
(Forbes, 24.12.2015)

Sitouttaminen taas tapahtuu viestinnällä. Se tapahtuu kohtaamalla asiakkaan eri kanavissa: henkilökohtaisesti kasvokkain, puhelimitse, sähköisissä kanavissa, sosiaalisessa mediassa.

Asiakkaiden sitouttamisen kautta lisätään myyntiä. Tämä on yleinen ymmärrys toimialasta toiseen. Mutta sote-alalle se tuntuu jotenkin vieraalta. Viestimistä jopa karsastetaan. Saati, että siihen rohkaistaisiin.

Mitä asiakkaiden sitouttaminen voisi olla vanhushoivassa?

Olemme juuri tehneet sopimuksen Onerva Omaisviestintäpalvelun käyttöönotosta tälle vuodella Kokemäen kunnassa.

Onerva on omaisten ja hoitohenkilökunnan käytössä Henrikinhovin palvelutalossa sekä kunnan kotihoidossa.

Iso kiitos luottamuksesta Kokemäen vanhushoivalle ja ilo jatkaa yhteistyötä mahtavan hoitohenkilökunnan ja omaisten kanssa.

On mahtava nähdä kuntia, jotka haluavat tuoda läpinäkyvyyttä vanhushoivaan ja vähentää omaisten huolta tuomalla heidät lähemmäksi läheisensä arkea.

Onerva omaisviestintä eli kotihoidon sähköinen viestivihko on ollut tammikuun alusta lähtien koekäytössä Kuopion kaupungin kotihoidossa.

Sen avulla hoitohenkilökunta voi viestiä kotihoidon asiakkaiden omaisten kanssa pienillä viesteillä ja kuvilla. Helpottaen näin etenkin kaukana asuvien omaisten huolta ja osallistamalla heitä läheisensä hoivaan.

Ensimmäiset asiakaspalautteet niin hoitajilta kuin omaisilta lämmittävät mieltä.


– Nyt kun kokeilu on käynnissä, ei voi kuin olla tyytyväinen. Omaisilta ja henkilöstöltä tulee jatkuvasti positiivista palautetta viestintätavan toimivuudesta. Henkilökunta kokee, että omaisten soitot ovat vähentyneet, mikä helpottaa arjen työtä.

Omaisviestintä mahdollistaa nopeamman viestittelyn, eikä vie paljoa aikaa, joten kaikki voittavat. Myös kuvien lähettäminen omaisviestinnän kautta on helppoa ja omaiset ovat siitä tykänneet kovasti, toteaa kotihoidon lähihoitaja Sasu Moilanen.

Koekäyttö Kuopiossa jatkuu aina huhtikuun loppuun saakka.

Maaliskuun alusta julkaistaan Onervaan myös uusi hoiva- ja hyvinvointimarkkinapaikka. Sitä kautta kotihoidon asiakkaat ja omaiset voivat etsiä täydentäviä hoivapalveluita yksityisiltä ja 3. sektorin palvelutarjoajilta ja tilata niitä parilla hiiren klikkauksella.

Lue koko juttu tästä: //www.kuopio.fi/-/terveysteknologiayritykset-kehittavat-tuotteitaan-kuopiossa-aidossa-ymparistossa

Olimme 13.2 Kehittyvä Vanhustyö -messuilla. Mainio tapahtuma, jossa oli todella mielenkiintoisia puhujia sekä paljon yrityksiä ja yhdistyksiä esittelemässä palveluitaan.

Meillä oli pieni esittelypiste jossa kävi mukavasti väkeä tutustumassa Onervan sähköiseen viestivihkoon ja meidän uuteen markkinapaikkaan hyvinvointi- ja hoivapalveluille.

Katso alta videolta muutamia tunnelmapaloja ja parin yrityksen lyhyet haastattelut. Kirjoitus jatkuu videon alla.

”Miksi niille omaisille nyt pitäisi mitään viestiä?”

Onerva hoivaviestinnän parissa toimiessani olen siinä mielessä hyvin antoisassa roolissa, että saan kohdata työssäni sekä hoiva-alan ammattilaisia että asiakkaiden omaisia, ja kuulla heidän näkemyksiään viestinnästä ja heidän välisestä yhteistyöstä.

Hoiva-alan ammattilaisia kuunnellessani, olen törmännyt kahteen hyvin erilaiseen näkökulmaan omaisten kanssa käytävästä viestinnästä ja sen tarpeellisuudesta.

Osa ammattilaisista ymmärtää omaisten kanssa käytävän viestinnän ja yhteistyön tarpeen ja näkee sen myös hyödyllisenä omaa työtään ajatellen.

Tämä joukko pitää viestintää tärkeänä asiana, he ymmärtävät omaisten olevan voimavara, joka auttaa asiakkaan kohtaamisessa. He myös toivovat omaisilta aktiivista viestintää.

Heille Onervan kaltainen viestintämenetelmä on yksi omaisten kanssa käytävää viestintää ja yhteistyötä helpottava ja edistävä keino.

Kuitenkin toinen osa hoiva-alan ammattilaisista on asiasta täysin eri mieltä.

Aivan vähän aikaa sitten keskustelimme useiden hoiva-alan ammattilaisten kanssa viestinnästä, ja saimme kuulla mielestäni varsin surullisia kommentteja kuten:

”Miksi niille omaisille nyt pitäisi mitään viestiä?”,
”Ei niitä kuitenkaan kiinnosta tietää” tai
”Mehän kirjataan jo Efficaan/Pegasokseen jne.”

Niin, miksi niiden omaisten kanssa pitäisi viestiä?

Onerva on valittu 25 kasvuhaluisen yrityksen joukossa Kasvu Openin  Future Wellbeing and Health Kasvupolulle.

Kyseessä on terveys- ja hyvinvointialan yrityksille tarkoitettu sparrausohjelma, jossa käydään läpi yritysten eri kehittämisalueita eli kasvua, kansainvälistymistä, myyntiä, rahoitusta, markkinointia ja johtamista.

Me haemme tukea etenkin kansainvälistymiseen ja kasvuun.

Lue lisää oheisesta tiedotteesta.

//www.kasvuopen.fi/tiedotteet/hyvinvointi-ja-terveysalan-kasvuhaluisimmat-yritykset-valittiin

 

Olen kirjoittanut parissa edellisessä kirjoituksessa hoivatalojen ja kotihoidon läheis-/omaistyytyväisyydestä.

Eli minkälaista viestintää ja yhteydenpitoa omaiset odottavat ja mikä vaikutus tällä on omaisten tyytyväisyyteen.

Luonnollisesti toivomme, että ihmissuhteet ovat hyvällä tolalla ja ihmiset kenen kanssa toimimme ovat meihin tyytyväisiä. Olivat he asiakkaita tai läheisiämme.

Mutta korkeammalla asiakastyytyväisyydellä on tietenkin muutakin merkitystä:

Asiakastyytyväisyys lisää myyntiä.

Keskisuomalaisessa oli eilen mielipidekirjoitus kotihoidon hälyttävästä tilasta Jyväskylässä. Lue juttu tästä.

Allekirjoituksen mukaan kirjoituksen takana oli jopa 42 kotihoitajaa eli kyse ei ollut yksittäisen työntekijän purkauksesta.

Toivomme, että tilanne Jyväskylässä parantuu pikaisesti. Parannuksia onkin tehty ja tullaan tekemään, toteaa Jyväskylän vanhuspalvelujohtaja Raappana tässä Ylen juttussa.

Asiakkaiden turvallisuus, riittävä ja laadukas hoiva on ensisijassa. Työntekijöiden jaksaminen ja viihtyminen omassa työssä on erittäin tärkeää ja edellytys tuolle ensimmäisellä.

Olemme mukana Kehittyvä Vanhustyö -tapahtumassa tiistaina 13.2.2018 Finlandia-talolla Helsingissä.

Tutustu tapahtumaan tästä linkistä.

Tervetuloa juttelemaan ja keskustelemaan esimerkiksi omaisviestinnästä ja uudesta Kuopiossa vastikään julkaistusta hoiva- ja hyvinvointipalvelualustasta.

Voit myös ilmoittautua Onervan ilmaiseen koekäyttöön ja osallistua samalla arvontaan.

Nähdään siis Helsingissä 13.2!

 

Löydät meidät punaisen ympyrän kohdalta Finlandia talon alakerrasta, Aurora- ja Terassisalin vierestä.

Olemme keväällä 2018 mukana Kuopion uudessa Health Accelerator -kiihdyttämöhankkeessa.

Haemme kiihdyttämöstä tukea etenkin kansainvälistymistämme varten ja toki hioaksemme Onervan liiketoimintamallia ja itse tuotetta (ns. product-market fit).

Perjantaina 19.1.2018 oli hankkeen starttipalaveri Kuopiossa, tapasimme muita yrityksiä ja kuulimme esityksen lean startup -maailmasta Markus Mäntyseltä Kasvu.io:lta.

Kukin yritys esitti myös oman “pitchinsä” eli lyhyen 3 minuutin yritysesittelyn, jossa kuvataan mitä isoa ongelmaa olemme ratkaisemassa, mikä on tuotteemme, tiimimme jne.

Saimme myös oman mentorin, joka sparraa ohjelman kuluessa. Seuraava tapaaminen sovittiin jo tammikuun loppuun.

Kiihdyttömässä käydään läpi palvelujen kaupallistamista, rahoitusta, treenataan sijoittajaesityksiä varten ja homma huipentuu muutaman valitun firman osalta Health 18 & Tahko Ski Lift Pitch -tapahtumaan 12.-13.4.2018.

Todella hienoa olla mukana ohjelmassa, raportoimme kiihdytämön kulusta täällä Onervan blogissa ja some-kanavissa. Olethan pistänyt ne jo seurantaan?

Seuraa Onervaa Facebookissa

Seuraa Onervaa Twitterissä