Paras keino lisätä omaistyytyväisyyttä vanhushoivassa

Helpoin keino varmistaa, että asiakas on tyytyväinen ja pysyy asiakkaana myös jatkossa?

Poista asiakkaan huoli. Helpota hänen elämäänsä.

Vanhushoivassa, kotihoidossa ja palvelutaloissa, vanhusten omaiset ovat useimmiten ostopäätöksen tekijöitä. Varsinkin jos valinnanvapaus astuu voimaan, heidän merkitys tulee nousemaan päätöksentekijöinä.

Ja omaisilla on lähes aina iso huoli ikääntyneestä rakkaastaan. Varsinkin jos läheisellä on muistisairaus, kuten usein on, monien muiden vaivojen ja sairauksien ohella.

Omaisten huoli liittyy lähes aina tietämättömyyteen ja siihen, että ei voi auttaa. Ei voi vaikuttaa. Varsinkin jos asuu kaukana.

Omainen ei tiedä esimerkiksi:

  • Onko hoitaja käynyt?
  • Onko lääkkeet otettu?
  • Onko läheinen mahdollisesti kaatunut?
  • Onko helteellä juotu tarpeeksi, onko ruuat taas homeessa jääkaapissa?
  • Onko ylipäätään ollut hyvä päivä?

Hoivapalvelutarjoaja voi halutessaan poistaa tämän huolen hyvin helpolla keinolla.

Laittamalla pari kertaa viikolla lyhyen viestin omaiselle. Vaikka valokuvan ruokailuhetkestä tai ulkoilusta. Lyhyen viestin käynnistä. Mitä tehtiin, millainen vanhuksen vointi oli.

Esimerkki Onervan omaisviestintäpalvelusta

Muutamalla pienellä viestillä tuodaan kaivattua läpinäkyvyyttä ja vähennetään omaisen huolta.

Ja kun huoli on poistettu, voitte olla varma, että omainen on sitoutuneempi teidän palveluun.

Kuvittele itse kaksi kotihoidon palvelutarjoajaa ja mieti kummasta hankit palvelun omalle muistisairaalle läheiselle: siltä kumpi ei kerro mitään läheisesi voinnista vai siltä, joka poistaa huolesi ja tuo vielä iloa arkeesi?