Eikö omaisia kiinnosta vanhukset?

Moni hoivapalvelutarjoaja on sanonut, että heidän asiakkaana olevilla vanhuksilla on kahdenlaisia omaisia:

  1. niitä ketkä ovat aktiivisia, ketkä käyvät vierailemassa ja soittelevat
  2. niitä, joita ei kiinnosta, jotka eivät vieraile eivätkä soittele

Monella on oletus, että viestintä on kunnossa kun palvelemme aktiivista (=lähellä asuvaa) osaa omaisista.

”Omaiset voivat tulla käymään ja soittaa meille milloin vain. Meillä on kaikki kunnossa.”

Jos omainen ei vieraile tai soittele, oletetaan usein että omaista ei vain kiinnosta.

Mutta usein kyse ei todellakaan ole tästä. Kun olen jutellut tällaisten vähemmän aktiivisten omaisten kanssa, on heillä usein kahta suurempi huoli ikääntyneestä rakkaammastaan.

He vain useimmiten asuvat toisella paikkakunnalla, usein satojen kilometrien päässä. Puhelimella soittaminen vieraalle ihmisille, kun et edes tiedä kuka siellä vastaa, voi olla monelle myös todella iso kynnys. Kenelle pitää soittaa, häiritsenkö liikaa?

On myös niitä omaisia, jotka ovat hiljalleen vuosien varrella erkaantuneet esimerkiksi isovanhemmistaan. Mutta se ei tarkoita, etteivätkö he välittäisi.

Passiivisia omaisia tulisi aktivoida, se tuo myös kustannussäästöjä

En ole tavannut vielä yhtään ihmistä, jolla ei olisi huoli isästään tai äidistään joka on palvelutalossa tai kotihoidossa. En ole tavannut ensimmäistäkään ihmistä, joka ei välittäisi.

Jotta viestintä olisi kunnossa, meidän pitäisi aktivoida nimenomaan niitä passiivisia, hiljaisia omaisia.

Kyse ei ole vain huolen vähentämisestä. Tulemme nimittäin tarvitsemaan omaisia hoivaresurssina hoitajien rinnalla väestön ikääntyessä ja kun suuri ikäluokka siirtyy hoivan piiriin.

Omaisten osallistuminen hoivaan tuo kustannussäästöjä hoivapalvelutarjoajalle: kunnalle tai yksityiselle yritykselle.

Ja ihmiset osallistuvat, kun heille annetaan siihen helpot välineet.

Tarjoa omaisille useita eri yhteydenpitokanavia

Kaikille omaisille ei sovi samat yhteydenpitovälineet. Toisille käynti paikan päällä ei vain onnistu, osa on kiinni töissä eivätkä pysty vastaamaan puhelimeen juuri silloin kun hoitaja soittaa.

Osa taas ei hallitse tietoteknisiä laitteita, joillain ei ole sähköpostia laisinkaan.

Omaisille tulisikin tarjota eri yhteydenpitokanavia, jotta kukin voi olla kykyjensä mukaan yhteydessä läheiseensä. Tämä on sekä inhimillistä mutta myös hyvää asiakaspalvelua, kilpailuetu yrityksille ja se tuo kustannussäästöjä kaikille.

Lue lisää eri omaisviestinnän kanavista ikääntyneiden hoivassa.


Oletko kiinnostunut Onerva-omaisviestinnän käytöstä? Lue lisää ja ota yhteyttä:

Onerva omaisille

Onerva hoivayritykselle tai kunnalle