Omaisviestinnän kautta hoitajille jää enemmän aikaa hoivatyöhön

Listasin pari viikkoa sitten mitä hyötyä omaisviestinnästä on hoivapalvelutarjoajalle, niin yritykselle kuin kunnalle. Lue kirjoitus omaisviestinnän hyödyistä täältä.

Pureudutaan tässä kirjoituksessa listan ensimmäiseen hyötyyn eli miten omaisviestinnän avulla hoivajille jää enemmän aikaa hoivatyöhön.

1 Hoitajille jää enemmän aikaa hoivatyöhön

 

Eräässä kunnassa vastaava hoitaja oli viettänyt 8 tuntia viikon aikana puhelimessa huolestuneiden omaisten kanssa. Tämä oli kaikki aikaa pois hoivatyöstä.

Omaisviestintä tarkoittaa Onervan tapauksessa matalankynnyksen nopeita (10-30 sek) mikroviestejä hoitajien ja omaisten välillä. Pikainen kuittaus, että kaikki on OK, tänään oli hyvä päivä tai nyt on jotain sydämellä.

Katso lyhyt esimerkki Onervan käytöstä tältä videolta.

Kun omainen tietää, että hänen läheisellään on kaikki hyvin, tai jos ei ole niin hän saa siitä tiedon, kasvaa omaisen luottamus. Tämä taas vähentää hoitajia kuormittavia puhelinsoittoja.

Omaisten ei tarvitse tulla puhelinlankoja pitkin, koska viesti tulee joka päivä automaattisesti.

Onervan tapauksessa on käynyt myös niin, että omaiset ovat pyytäneet, että tiettyjä tietoja ei tarvitse enää Onervaan kirjata. Aluksi omaisia painoi suuri huoli tuleeko lääkkeet otettua tai saako läheinen syötyä hyvin. Kun Onervan kautta päivitettiin kerta toisensa jälkeen, että ”Kyllä, tänäänkin syötiin ja annettiin lääkkeet.” kasvoi omaisen luottamus ja viestinnän tarve itseasiassa väheni.

Omaisviestinnän ja tällaisten säännöllisten mikroviestien avulla voidaan siis säästää hoitajien ja hoivayksikön johdon työaikaa merkittävästi.

Säästetty työaika voidaan käyttää itse hoivatyöhön ja tästä hyötyy kaikki.

Omaiset hoivaresurssina tuo merkittävää säästöä

Eräässä kunnassa on otettu käyttöön mittari, jossa seurataan asiakaskohtaisesti mikä on omaisen osallistuminen läheisensä hoivaan.

He ovat huomanneet, että kun läheinen osallistuu ikääntyneen hoivaan, vähentää tämä huomattavasti hoivahenkilökunnan kuormaa. Tämä näkyy huomattavana säästönä kunnalle tai yritykselle.

Tämä on erittäin tärkeää etenkin syrjäseuduilla joissa hoivahenkilökunnasta on pulaa. Tulevaisuudessa yhä enemmän ja enemmän.

Toisaalta monilla omaisilla on myös halu osallistua läheisensä hoivaan. Ei hoiva-ammattilaisen korvaajana vaan tukijana.

Tällöin omaisille ja hoitajille pitää luoda puitteet, yhteistyöalusta, jossa he voivat viestiä keskenään asiakkaan tapahtumista, voinnista… paikka jonne kirjata käynnit, milloin ruoka ja lääkkeet on annettu.

Tulevaisuudessa yhteistyön merkitys ikääntyneiden hoivatyössä tulee kasvamaan yhä enemmän ja enemmän.


Tutustu Onerva – Omaisviestintäpalveluun videolta alta. Hoivayrittäjä tai kunta: saat Onervan ilmaiseen 1kk koekäyttöön, ilman sitoutumista. Ole yhteydessä: info@onervahoiva.fi tai soita: +358 50 326 4989.