Uusia vaatimuksia sote-viestinnälle

Jukka Saksi kirjoittaa Kauppalehdessä sote-alan viestinnästä ja brändäämisestä. Lue juttu tästä.

Jutussa käsitellään valinnanvapauden aiheuttamaa mahdollista muutosta siinä miten sote-toimijoiden (esim. lääkärien) viestintä vaikuttaa organisaation brändiin ja sitä kautta myyntiin.

”Tulemme näkemään mielenkiintoisia asiantuntijabrändejä ja organisaatioita, jotka rakentavat systemaattisella toiminnalla itsestään monikanavaisia sote-medioita. Kyse on strategisesta valinnasta, koko organisaatio kuljetetaan dialogi-moodiin. Asiantuntijoilla on mandaatti viestiä, ja viestintä on osa työnkuvaa. Viestimiseen liittyy tavoitteita, tukea ja palkitsemista.”
Jukka Saksi, Kauppalehti 3.4.2018

Olemme itse kirjoittaneet blogissamme paljon viestinnästä sen vaikutuksesta myyntiin ja myös brändäämisestä. Näemme, että Onerva on juuri työväline aktiiviseen dialogiin asiakkaiden kanssa. 

Jatkuva viestintä tuo kasvot sote-toimijoille, meidän tapauksessa palvelutaloille, kotihoidolle ja hoitajille. Tämä sitouttaa asiakasta, luo henkilökohtaisen siteen ja voimistaa asiakassuhdetta.

Kuten Saksi sanoo Kauppalehdessä: ”Kyse on kasvollisuudesta.”

Meidän tapauksessa paras esimerkki oli Kokemäeltä kun eräs Onervaa käyttävä hoitaja kertoi omaisen tulleen palvelutaloon ja kysyi häntä nimeltä. Halusi nähdä sen mukavan hoitajan kenen kanssa on jutelllut Onervassa.

Tällä hetkellä moni sote-toimija on hieman ymmällään. Tiedetään, että markkinoilla pitää erottua, pitää brändätä. Mutta viestintä pelottaa. Kanavat ja menetelmät ovat epäselviä. Eräs asiakas pelkäsi mitä tapahtuu jos hoitohenkilökunta päästetään puhumaan vanhushoivan omaisille, suusta saattaisi tulla sammakoita ja hyvä tarkoitus kääntyisi itseään vastaan.

Mutta kuten oheisessa jutussa sanotaan, kyse on isosta kulttuurillisesta muutoksesta, ei somesta, softasta tai appseista.

Meidän vinkkimme sote-toimijalle: aloittakaa puhumalla asiakkaillenne. Heti ei osu nappiin, sammakoita voi tulla joskus suusta ja osa vastustaa. Mutta näin opitaan ja kehitytään.

Sillä uudella aikakaudella avoimuus voittaa aina sulkeutuneisuuden.


Onerva on viestintäpalvelu vanhus- ja vammaishoivaan. Eräänlainen sähköinen viestivihko kotihoitoon ja palvelutaloihin.

Sen avulla hoitohenkilökunta, omaiset ja asiakas voivat viestiä reaaliajassa ja tietoturvallisesti. 

Avoin viestintä Onervan kautta vähentää omaisten huolta, säästää hoitajien aikaa puhelinsoittojen vähetessä ja lisää asiakastyytyväisyyttä ja myyntiä.

Tutustu Onervan käyttökokemuksiin alta:

Onerva Kuopion kaupungin kotihoidossa

Onerva Kokemäen kunnan kotihoidossa ja palveluasumisessa

Onerva Saarikassa

Saat Onervan ilmaiseen 3kk koekäyttöön. Käyttöä varten hoitajat ja omaiset tarvitsevat vain internet-selaimen. Viestintä on tietoturvallista ja siinä noudatetaan Suomen tietosuojavaltuutetun vaatimuksia.

Ota yhteyttä: ville at onervahoiva.fi, p. 050 326 4989