Parhaimmissa kunnissa hoivateknologialla kehitetään toimintaa

Koronan iskiessä viime keväänä ja sulkiessa palvelutaloja omaisten vierailuilta, alkoi meidän puhelin soida.

Moni kunta ja yksityinen palvelutalo soitti ja kyseli, löytyisikö jotain apuvälinettä viestintään omaisten kanssa.

Pakko on toki hyvä motivaattori mutta kun on löysät housussa, on toimintaa vaikea kehittää. Silloin etsitään lähinnä hätäapua.

”Olisiko nopeasti halpaa ja hyvää. PAKKO saada joku väline tähän”

Monet näkevätkin vanhuspalveluissa viestinnän ja ylipäätään hoivateknologian ratkaisut nimenomaan pakkopullaksi.

No annetaan niille (omaisille) nyt vaan jotain niin ovat tyytyväisiä”.

Tällöin palveluja ja teknologiaratkaisuja osaoptimoidaan. Mietitään miten voisimme ottaa käyttöön palvelun mahdollisimman harvalla asiakkaalla. Vain niillä, joilla se on pakko.



Sitten on kuntia, jotka näkevät viestinnän ja hoivateknologian laajemminkin mahdollisuudeksi kehittää proaktiivisesti toimintaa, tuoda säästöjä, lisätä tyytyväisyyttä.

Esimerkkinä Rauman kunta, joka käyttää aktiivisesti Onervan omaisviestintäsovellusta. Lue juttu Onervasta Rauman vanhuspalveluissa tästä: https://ls24.fi/kaupallinen-yhteistyo/onerva-yhdistaa-hoitajat-omaiset-ja-asiakkaat

Rauman vanhuspalveluissa toivotaan mahdollisimman paljon käyttäjiä Onervan viestisovellukselle koska se helpottaa viestintää ja siten hoitohenkilökunnan työtä.


Rauma hakee aktiivisesti lisää käyttäjiä. He miettivät, miten palvelun saisi levitettyä mahdollisimman monelle käyttäjälle. Ja näin saavuttaa mahdollisimman suuret säästöt.

Tässä on valtava ero ajatusmaailmassa ja johtamisessa. Toisessa teknologia on välttämätön paha, joka otetaan käyttöön pakon edessä.

Toisessa teknologian vaikuttavuus todetaan (esim. ajansäästö, tyytyväisyys) ja jos vaikuttavuus on positiivinen, sitä skaalataan mahdollisimman laajalle, jotta nuo hyvät vaikutukset maksimoidaan.

Me autamme toki asiakkaita hädässä mutta parasta tulosta saadaan kun kunta/hoivayritys panostaa systemaattisesti toiminnan kehittämiseen ja näkee teknologian tässä mahdollistajana.


Lisätietoa miten hoitajien työaikaa säästetään ja omaisten tyytyväisyyttä lisätään saat varaamalla oman 15min esittelytilaisuuden lähettämällä sähköpostia: ville@onervahoiva.fi tai soittamalla 050 326 4989