Saimme heinäkuussa Business Finlandilta myönteisen Tempo-rahoituspäätöksen.
Tempon 50 000€ rahoituksen turvin kehitämme eteenpäin Onerva-botia eli keskustelevaa tekoälyä vanhushoivaan.
Mitä Tempo-projektin aikana sitten tehdään? No ainakin seuraavaa:
- Onerva-bot kansainvälinen pilotti Pohjoimaissa
- Markkinakartoitus Pohjoismaissa
- 1-2 uutta rekryä (Hoi frontend sovelluskehittäjät!)
- Liikevaihdon kasvu 10X
- Siemenrahoituskierros Onerva-botin jatkokehitykseen,
tavoite 500 000€
Projekti viedään läpi 09/2020-03/2021 välisenä aikana. Lisätietoa hankkeesta voit kysyä toimitusjohtajaltamme Ville Niemijärveltä (ville at onervahoiva.fi / p. 050 326 4989)
Alla löydät lisätietoa Onerva-botista ja meidän kehittämästä suomenkielisestä keskustevasta tekoälystä.
Mikä on Onerva-bot ja keskusteleva tekoäly?
Onerva on kehittänyt jo 3 vuoden ajan puheohjattua virtuaaliavustajaa eli keskustelevaa tekoälyä. Tuttavallisemmin Onerva-bot:ia.
Onerva-bot on puheella ohjattava tekoäly kotihoidon asiakkaan tueksi, turvaksi ja viihdykkeeksi.
Ikäihminen voi käydä tekoälyn kanssa 2-suuntaisia keskusteluja eli se ymmärtää puhetta, pystyy vastaamaan ja tarvittaessa toimimaan asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Esimerkiksi hälyttämään apua.
Katso alta lyhyt esimerkkikeskustelu Onerva-botin kanssa.
Mihin keskustelevaa tekoälyä voi hyödyntää?
Onerva-botin hyödyntämiskohteita ja käyttötapauksia on määritelty yhdessä hoivapalvelutarjojien eli kuntien ja hoivayritysten kanssa. Nämä liittyvät paljolti hoidolliseen tukeen, esimerkiksi:
- Voinnin tarkastus aamulla
- Orientaatio päivän tapahtumiin
- Varmistetaan tarvitseeko hoitajan käydä
- Hälytysten lähettäminen kaatumistapauksissa
- Sekavan asiakkaan rauhoittaminen
- Viestintä asiakkaalta hoitajille/omaisille ja toisin päin
- Muistutukset menoista / lääkityksestä
Näiden lisäksi on erilaiset viihtymiseen liittymät käyttötapaukset kuten:
- Äänikirjan tai radion soittaminen
- Uutisen ja sään lukeminen
- Nettihakujen tekeminen
Kolmantena käyttötapausryhmänä on sähköinen asiointi ja erilaisten (netti)palveluiden käyttäminen, josta yllä oleva video onkin esimerkki. Näitä voi olla esimerkiksi:
- Ruuan verkkokaupan tilaukset
- Pankkipalvelut: laskun maksu, tilitietojen tarkastaminen
- Ajanvaraukset
- Julkiset palvelut, Kela, Vero jne.
Katso alta video, jossa tilaamme ruokaa puheohjauksella. Esimerkkinä yhdestä Onerva-botin taidoista.
Jos olet hoivapalvelutarjoaja (kunta / yritys) ja haluat hyödyntää keskustelevaa tekoälyä ikäihmisten hoidossa, ota meihin yhteyttä niin kerromme lisää sen mahdollisuuksista.
Lisätietoa:
Ville Niemijärvi
Onerva Hoivaviestintä Oy
p. 050 326 4989
ville at onervahoiva.fi