Olimme keväällä kotihoidon tapahtumassa esittelemässä meidän Onervan viestisovellusta.
Esittelypisteelle tuli ison yksityisen valtakunnallisen terveys- ja sosiaalihuollon yrityksen hoitajia juttelemaan meidän Onervasta.
Kerroimme miten helppoa viestintä Onervalla on myös hoitajien kesken – ja ennen kaikkea tietoturvallista. Juttelimme myös miten whatsappia ei saa käyttää sote-tiedon välittämisessä, myöskään sisäisessä viestinnässä (lue case Vantaa)
Hoitajat siihen vähän naureskellen totesivat, että kyllähän meilläkin sitä whatsappia käytetään asiakkaista viestiessä. Tietoturva on hoidettu sillä tavalla ”näppärästi”, että hoitajat eivät mainitse asiakkaiden nimiä vaan käyttävät nimimerkkejä tai lyhenteitä: JK, VP, ”Keke”.
Aina ei kuulemma ole helppo tietää kenestä kymmenistä tai sadoista asiakkaista puhutaan kun toinen hoitaja kirjoittaa, että LT, SO tai MN tarvitsee sitä tai tätä.
Toivon kovasti, että yrityksessä ei lääkehuoltoa sovita tällä tarkkuudella.
Ymmärrän, että whatsapp on kaikille tuttu työväline ja ennen kaikkea maksuton. Mutta hoitajien työn vaikeuttaminen tällä tavoin ja tietoturvalla kikkailu on – no se on ehkä vähän typerää ja säästämistä väärästä kohtaa. Uskon, että esimerkiksi Vastaamon toimitusjohtaja ei säästäisi uudestaan tietoturvasta.
Hoivatyön viestintään on tarjolla siihen räätälöityjä erinomaisia työvälineitä – samoilla ominaisuuksilla ja yhtä helppoja käyttää kuin whatsapp. Sellaisia kuten meidän Onervan pikaviestisovellus.
Oikeilla työvälineillä helpotetaan viestintää ja hoitajien työtä, ei vaikeuteta sitä. Samalla varmistetaan tietoturva ja noudatetaan lakeja. Ja firman toimitusjohtajakin saa nukkua yönsä turvallisin mielin.
Ja silloin hoitajat voivat kutsua myös asiakkaita ihan heidän omilla nimillään.