”
Soita sinä.Eikun soita sinä, en minä tahdo.
”
Hoitajan pitäisi soittaa omaiselle ja kertoa uutisia palvelutalossa asuvan ikääntyneen voinnista. Ehkä on tapahtunut jotain ikävää, ehkä vain ilmoitusluontoinen asia, lääkitykseen liittyvä asia, pitäisi tuoda jotain, muutos voinnissa.
Kaikki hoitajat eivät tykkää tarttua puhelimeen ja soittaa tuntemattomalle, eikä aina puolitutullekaan. En minäkään tykkää.
Olisi kiirekin. Pitäisi rientää seuraavan asiakkaan luokse.
Tuut. Tuut. Tuut.
Omainen ei vastaa. Hän on töissä. Kaupassa. Auton ratissa. Nukkumassa. Kuka missäkin.
Usein käykin, että juuri silloin kun hoitajan pitäisi saada omainen kiinni, hän ei ole puhelimen ääressä.
Eikä hoitajan tehtävänä ei ole olla mikään call center ja yrittää uudestaan ja uudestaan. Kerrotaan viesti sitten myöhemmin. Jos kerrotaan.
Ehkä lähetetään tekstiviesti. Riippuen onko sekään sallittua. Joskus nimittäin viesti onkin mennyt ihan väärään osoitteeseen.
Mitä jos omaisten kanssa viestittely olisi helppoa ja mutkatonta? Ja viesti menisi aina perille. Riippumatta siitä missä omainen on.
Tämä oli tavoitteenamme kun lähdimme kehittämään Onerva – omaisviestintäpalveluamme.
Kysyimme hoitajien palautetta Onervasta:
Olemme todella iloisia saamastamme palautteesta, se osoittaa että olemme oikealla tiellä. Pystymme helpottamaan hoitajien työtä, samalla kun vähennämme omaisten huolta.
Hoitajien ei tarvitse enää kärsiä luurikammosta ja toisaalta puhelimeen ei juututa (joskus omaiset haluavat puhua vähän muustakin kuin siitä mistä soiteltiin).
Näin hoitajille jää enemmän aikaa keskittyä itse hoivatyöhön.