Paraikaa on menossa tärkeä ”Nettiä ikä kaikki” -kampanja, jossa haastetaan digitaitoisia opettamaan digikelkasta vaarassa putoavia läheisiään käyttämään nettiä ja teknisiä laitteita.
Apua kaipaavat etenkin ikääntyneet, jotka ovat vaarassa jäädä monien digitaalisten palveluiden, kuten pankkipalveluiden, ulkopuolelle.
Mutta vaikka se äiti tai mummo oppii käyttämään nettiä ja kännykkää, uhkaa meitä suurempi vaara. Se liittyy suomenkieleen ja puheeseen.
Puheohjaus tulee olemaan valtava muutos siinä miten käytämme digitaalisia palveluita. Etenkin ikääntyneille joiden näkökyky ja käsimotoriikka heikkenee, ei mobiililaitteet ja läppärit ole avuksi vaikka kuinka löytyisi digitaitoinen opastamaan käytössä. Jos ei näe, on hankala käyttää vaikka osaisi.
Yhdysvalloissa on jo kymmenittäin puheohjauksella toimivia palveluita, jotka on räätälöity ikäihmisiä varten.
Valitettavasti nämä palvelut eivät toimi suomeksi. Marginaalikielet uhkaavatkin jäädä tässä ”puhe-vallankumouksessa” kelkasta.
Kun Suomessa harjoitellaan näppäilemään puhelimeen pin-koodi, jenkeissä vanhus pyytää puheohjauksella Amazon Echoa lukemaan äänikirjaa, lähettää viestejä omaisille tai tilaa ruokaa.
Jotta digipalvelut ovat jatkossa myös puheella ohjattavia Suomessakin ja jotta myös näkökyvyn/käsimotoriikalta heikentyneet vanhukset ovat digipalveluiden piirissä, tulee meidän kehittää näitä itse.