Miten voittaa omaisen luottamus hoivatyössä?

Kaikki ihmissuhteet, myös asiakassuhde tai hoitosuhde, alkaa luottamuksen rakentamisesta.

Luottamuksen rakentaminen missä tahansa suhteessa on äärimmäisen tärkeää.

Hoivatyössä luottamusta pitää rakentaa niin asiakkaaseen kuin hänen omaisiin päin.

Luottamuksen puute, turvattomuuden tunne, tietämättömyys ja huoli ovat nousseet eniten esille kun olemme keskustelleet omaisten kanssa hoivan aloittamiseen liittyvistä tunteista.

Miten tuota luottamusta voidaan rakentaa käytännössä?

Luottamuksen rakentaminen vanhushoivassa?

Tuija Kotiranta Omaisena edelleen ry:stä oli puhumassa keväällä Onervan Omaisena muutostilanteessa tapahtumassa.  Hän toi esille, että luottamus vahvistuu myönteisten kokemusten ja havaintojen karttuessa.

Luottamus rakentuu myönteisten kokemusten ja havaintojen karttuessa.

Lisäksi hän toteaa, että luottamuksen rakentaminen on pitkä prosessi.

Toisin sanoen positiivisia kokemuksia pitää jakaa uudestaan ja uudestaan. Hyvin pitkän ajan.

Jos omainen ei näe eikä kuule mitä esimerkiksi palvelutalossa tapahtuu tai miten kotihoito toimii, ei hän saa näitä positiivisia kokemuksia laisinkaan. Hoiva ehkä toimii, hoivapalvelutarjoajan näkökulmasta, mutta luottamus ei rakennu.

Pienillä mikroviesteillä tyydytetään tiedon tarve.

Me olemme todenneet tämän käytännössä kun olemme haastatelleet Onervan käyttäjiä.

Kun omainen on saanut Onervan kautta päivittäin tiedon, että ruoka on syöty, ruoka on syöty, ruoka on syöty, ruoka on syöty…

On omainen sanonut, että uskotaan, uskotaan! Uskon, että ruoka ja lääkkeet tulevat ajallaan ja luotettavasti. Niitä ei tarvitse enää ilmoittaa. Kertokaa jos on jotain muutoksia, esimerkiksi ruoka ei maistukaan.

Näin luottamuksen rakentamisen jälkeen omaiset ja hoitajat ovat yhteistyössä alkaneet seuraamaan enemmänkin muutosta voinnissa, ruokahalussa, mielialassa.

Viisi vinkkiä luottamuksen rakentamiseen hoitotyössä (tai missä tahansa työssä)

Luottamuksen rakentamisessa on joitain yleisiä ohjeita, jotka eivät ole vain vanhushoivaan liittyviä.

Esimerkiksi:

  • huonot uutiset pitää kertoa heti, hyvät voivat vähän odottaakin
  • etenkin vanhushoivassa, kannattaa kuitenkin jakaa positiivisia uutisia. Omaiset eivät halua, että aina kun tulee soitto kotihoidosta/palvelutalosta, siellä on jotain ikävää kerrotavaa
  • kerro mahdollinen virhe itse, äläkä anna omaisen kuulla sitä muualta
  • kerro enemmän kuin toinen osapuoli odottaa kuulevansa, ylitä odotukset
  • anna toisen osapuolen osallistua, olla aktiivinen, vaikuttaa.

Luottamuksen rakentaminen ei ole yksisuuntaista.

Yksi mieleenpainuvimmista kommenteista järjestämässämme Omaisena muutostilanteessa -tapahtumassa oli yleisöstä tullut toive hoivahenkilökunnalle:

Kohdelkaa meitä yhteistyökumppanina eikä vastapuolena.


Onerva on omaisviestintä- ja yhteistyöpalvelu vanhus- ja vammaishoivaan. Sen avulla hoitohenkilökunta voi viestiä tietoturvallisesti ja reaaliaikaisesti omaisten kanssa. Onervan kautta voidaan tuoda läpinäkyvyyttä hoivatyöhön ja näin vähentää omaisten huolta – sekä rakentaa sitä luottamusta.

Kokeile Onervaa ilmaiseksi ja täysin riskittömästi. Yhteydenotot: info at onervahoiva.fi tai p. 050 326 4989/Ville