Jos minulle on joku asia tullut selväksi Onervan kehittämistyössä, niin se on vastaus yllä esitettyyn kysymykseen.
Kyllä, uusia viestintävälineitä tarvitaan omaisten ja hoitajien väliseen viestintään.
Miksikö? Siitä syystä, että nykyisillä käytettävissä olevilla keinoilla viestintä omaisten ja hoitajien välillä ei suju.
Tästä meille ovat kertoneet lukuisat omaiset ja hoitajat ympäri Suomen. Tästä saamme myös aika ajoin lukea iltapäivälehtien palstoilta, kun joku ikääntynyt kotihoidon asiakas on jäänyt vaille ruokaa tai kotihoidon käyntejä, ja vihaiset omaiset kirjoittavat tästä lehtiin.
Olen koonnut kuluvan vuoden aikana hoitajilta ja omaisilta kuulemiani syitä sille, mikä estää toimivan viestinnän sujumisen heidän välillään. Ja tässä kirjoituksessani haluan jakaa näitä teille.
Kaikki nämä syyt liittyvät tavallaan toimivan viestintävälineen/menetelmän puuttumiseen.
Puhelimella soittaminen tai kasvotusten tapaaminen eivät yksinkertaisesti riitä, eivätkä mahdollista sujuvaa ja helppoa viestintää.
Me lähdimme kehittämään Onervaa juuri siksi, että pystyisimme vastaamaan näihin ongelmakohtiin.
Monilla kehitystiimimme jäsenistä oli myös omakohtaista kokemusta siitä, kuinka toisaalta omaisen roolissa oli vaikea tavoittaa hoitajia ja kommunikaatio ei sujunut heidän kanssaan, ja toisaalta myös siitä, kuinka hoitajan roolissa oli vaikea tavoittaa omaisia ja aikaa kohdata omaisia ei aina löytynyt.
Onervan koko kehitystyö on tähdännyt siihen, että kehittäisimme sellaisen palvelun, joka auttaisi molempia ihmisryhmiä, sekä omaisia että hoitajia.
Ja tässä kehitystyössä olemme kuunnelleet molempia ryhmiä ja heidän kokemuksiaan ja mielipiteitään siitä, mihin suuntaan Onervaa tulisi kehittää. Yhteistyö on ollut antoisaa ja sitä on ollut ilo tehdä.
Aina syy viestinnän sujumattomuudelle ei kuitenkaan liity siihen, että tavoitettavuus olisi vaikeaa tai kunnon viestintämenetelmä puuttuisi.
Uskon, että suurempi syy sille miksi viestintä hoitajilta omaisille ei suju on siinä, että omaisviestintää ei nähdä osana omaa työnkuvaa ja siihen olennaisesti kuuluvana, merkityksellisenä tehtävänä.
Tätä kuvaavat hyvin seuraavat, useita kertoja eri hoitajilta kuulemani kommentit:
”Miksi niille omaisille nyt tarvii mitään kertoa?”
”Miksi meidän pitää kertoa omaisille itsestään selvyyksiä, semmoisia asioita, jotka me joka tapauksessa tehdään?”
”Mehän kirjataan käynnit jo potilastietojärjestelmään, tarviiko niitä vielä lähteä omaisille kertomaan?”
Millä siis saada hoitohenkilökunta näkemään omaisten kanssa tapahtuvan vuorovaikutuksen tuoma hyöty asiakkaalle, jonka parasta kaikki pyrkivät ajattelemaan?