Rovaniemen kaupunki luopuu Whatsappin käytöstä tietoturvan ja -suojan vuoksi. Lue juttu tästä
”Rovaniemen kaupungilla ei ole keinoja valvoa, miten henkilötietoja käytetään pikaviestisovelluksissa, eikä kaupunki voi varmistaa tietosuoja-asetuksen velvoitteiden toteutumista. Lisäksi on epävarmaa, miten sovelluksessa käsiteltävä tieto on turvattu ja miten tiedon säilyttäminen ja tietojen poistaminen hoidettu.”
Valitettavasti edelleen lukuisat kaupungit ja yritykset Suomessa käyttävät esimerkiksi sote-sektorilla whatsappia tai vastaavia kaupallisia sovelluksia sote-tiedon välittämisessä ja viestimisessä. Tietoinen tietoturvan ja tietosuojalakien rikkominen on valitettavasti enemmän sääntö kuin poikkeus. Tuntuukin, että case Vastaamo ei ole opettanut juuri mitään.
Mutta miksi Whatsappin käyttö on kielletty sote-viestinnässä?
Kuten Rovaniemen kunnan artikkelissa mainitaan, Yhdysvaltojen lainsäädäntö antaa maan tiedusteluviranomaisille mahdollisuuden päästä käsiksi Yhdysvalloissa sijaitsevaan dataan. Ja koska Whatsapp:in omistaa Facebook eli yhdysvaltalainen yritys, on sillä halutessaan pääsy suomalaisten salassapidettäviin henkilötietoihin ja arkaluontoiseen terveysdataan. Ja tätä EU lainsäädäntö ei salli.
Whatsappin käytössä on lukuisia muitakin ongelmia tietosuojan kannalta, esimerkiksi:
Vaatimuksia on lukuisia muitakin, joita kaupalliset, globaalit viestisovellukset eivät täytä. Voit tutustua Yleiseen tietosuoja-asetukseen tästä: https://gdprinfo.eu/fi
Katso esimerkiksi: 25 artikla, 32 artikla, 33 artikla, 34 artikla, 35 artikla 7 -kohta.
Kyse on lähinnä johtamisongelmasta. Käyttäjät tarvitsevat tietoturvallisen ja helpon viestisovelluksen, johdon tulisi tämä heille tarjota.
Mutta tämä vaatii muutosta toimintatavoissa ja tietoturvallisen teknologian hankintaa. Tähän muutokseen ei olla aina valmiita. Tästä meillä on omakohtaista kokemusta vuosien varrelta valitettavan paljon. Tässä on yksi esimerkki.
Pilotoimme Onervan omaisviestintäsovellusta ison kaupungin vanhuspalveluissa pari vuotta sitten. Osa käyttäjistä tykästyi Onervaan aivan mahdottomasti ja niin hoitohenkilökunta kuin omaiset olisivat halunneet ottaa sovelluksen käyttöön.
Mutta parissa asumispalveluyksikössä hoitohenkilökunta suhtautui Onervaan todella nihkeästi. Palautekeskusteluissa selvisi syy: niissä yksiköissä missä suhtautuminen oli kielteistä, oli käytössä Whatsapp omaisten ja hoitajien väliseen viestintään. Niissä missä Onerva otettiin avosylin vastaan, ei ollut whatsappia käytössä.
Kunnan IT-osaston edustajat olivat mukana palavereissa. He koittivat varovaisesti kertoa, että se mitä te teette (viestitte whatsappissa) on kiellettyä ja rikkoo tietosuojasäädöksiä. Vanhuspalveluyksikkö sanoi, että ”ei haittaa, näin me jatketaan koska uuden sovelluksen käyttöönotto olisi liikaa vaivaa”.
IT-osasto hiljeni, johto hiljeni ja Whatsappin käyttö jatkuu edelleen.
Mutta suunta on oikea, kuten Rovaniemi esimerkillään näyttää. Monet kunnat ovat tehneet saman, Whatsappia tai vastaavia kaupallisia sovelluksia ei sallita kuntien viestinnässä, ainakaan sote-sektorilla.
Ja siitä syystä he ovat ottaneet käyttöön esimerkiksi meidän Onervan pikaviestisovelluksen (katso video tai lue lisää). Se on räätälöity sote-sektorin tarpeisiin, kotimainen ja täyttää edellä mainitut tietosuojavaatimukset. Ja erittäin helppokäyttää, voit lukea asiakaskokemuksia esimerkiksi Siun Sotelta, jossa se otettiin kokeilun jälkeen käyttöön.
Onervan pikaviestisovellus on käytössä jo kymmenissä kunnissa ja sote-yrityksissä ympäri Suomea vanhus- ja vammaishoivassa. Nyt siitä kehitetään versio myös lastensuojeluun.
Eli vaihtoehtoja tietoturvalliseen, helppokäyttöiseen viestintään ja yhteydenpitoon on kyllä tarjolla.