Kotihoito vaatii konkreettisia työvälineitä yhteistyöhön

Mainio kirjoitus Satakunnan sote-muutosagentilta Pirjo Rehulalta Satakunnan kansassa. Lue juttu tästä.

Rehula kertoo kuinka kotihoidossa tarvitaan isoa asennemuutosta.

Muutama poiminta kirjoituksesta, jotka liittyvät läheisesti siihen mitä teemme Onervalla.

💬 ”Olennaista mallissa on verkostomainen työskentelytapa ja yhteistyö eri tahojen sekä omaisten kanssa.”

💬 ”Sen vuoksi kotiin annettavia palveluita tulee vahvistaa ja kehittää edelleen.”

💬 ”Tai jos ammattilaiset havaitsevat yksinäisyyttä, tulisi heidän ohjata asiakasta esimerkiksi yhdistys- tai järjestötoiminnan pariin.”

Samoja aiheita ovat monet sote-asiantuntijat nostaneet esille. Mutta miten esimerkiksi paljon kaivattu yhteistyö viedään käytäntöön?

👉 Jotta yhteistyö ja verkostomainen työskentely on mahdollista ja asiakas voidaan ohjata helposti ja nopeasti esimerkiksi yhdistystoiminnan pariin… tulee panostaa viestintään ja parempaan tiedonkulkuun.

💌 Tarvitaan konkreettinen viestintäalusta/palvelu, jolla välittää niin asiakastarpeita, tietoa asiakkaan voinnista ja sen kehityksestä, tehtyjä aktiviteetteja ja jolla voi tehdä tilauksia ja yhteydenottopyyntöjä niille järjestöille tai yrityksille.

Tämän alustan avulla kaikilla osapuolilla on parempi tilannekuva, voidaan hyödyntää toisten resursseja ja vähentää hoitajien työtaakkaa ja varmistaa riittävän laadukas hoiva vanhukselle.

Onervan viestintäpalvelu on juuri tähän kokonaisuuteen räätälöity täsmäratkaisuna.

 

Onervan avulla:

  • kaikki osapuolet (omaiset, kunnan + yksityisen kotihoito, muu apu) pystyvät viestimään keskenään reaaliajassa ja tietoturvallisesti
  • voidaan osallistaa eri osapuolia ja jakaa näin resursseja
  • voi hakea kotiin vietäviä lisäpalveluita esimerkiksi järjestöiltä ja yrityksiltä. Tutustu Kuopion Onervan palvelualustan koekäyttöön tästä.

Onerva on tuotantokäytössä mm. Kokemäen kunnassa mutta saatavilla myös muualla Satakunnassa (kuten ympäri Suomen).