Case Vastaamo on Suomen historian pahin tietomurto ja tietosuojarikkomus. Vastaamon toimitusjohtaja sai murron jälkeen 3kk vankeusrangaistuksen, vaikka ei itse murtoa suorittanut.
Tiedättekö mikä oli Vastaamon toimitusjohtajan aktiivinen teko tai toimenpide, joka johti hänen 3kk vankeusrangaistukseen?
Ei mitään. Hän ei tehnyt mitään.
Oikeuden mukaan Vastaamon toimitusjohtaja tiesi tietoturvaan liittyvistä laiminlyönneistä mutta ei toiminut. Tämän laiminlyönnin, tekemättä jättämisen ja hiljaisen hyväksynnän johdosta kymmenet tuhannet ihmiset joutuivat tietomurron kohteeksi ja kokivat valtavaa surua, ahdistusta ja kärsimystä.
Samalla 10 miljoonan euron liikevaihdon yritys meni yhdessä yössä konkurssiin ja sen johtaja sai vankeutta.
Hyvinvointialueilla Suomessa tehdään vastaavia tietosuojarikkomuksia joka päivä. Ja niille annetaan johdon hiljainen hyväksyntä.
Jokaisella palvelualalla vanhuspalveluista lastensuojeluun. Samalla vaarantaen satojentuhansien suomalaisten, usein haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden (esim. lapset, kehitysvammaiset) salassapidettävät tiedot.
Varsinkin sosiaalihuollossa asiakastietoja ja asiakkaiden terveyteen ja hoitoon liittyviä tietoja käsitellään vähän miten sattuu, usein kuluttajille suunnitelluilla sovelluksilla kuten Whatsappilla, Signalilla, Teamsilla.
Harvoin jos koskaan on tehty tietosuojan vaikutusten arviointia tai sopimuksia henkilötietojen käsittelystä, mitä laki vaatii mutta jostain syystä laiminlyödään jos kyseessä on tarpeeksi iso tai tunnettu sovellus. Vaikkakin sovellus olisi erityisesti tunnettu asiakastietojen välittämisestä 3. osapuolille, esimerkiksi markkinointitarkoituksiin. Kuvitelkaa, että tämä tapahtuisi teidän omien terveystiedoilla.
Tietoturvatoimet ovat parhaimmillaan sitä, että hoitajia kehoitetaan käyttämään asiakkaista nimikirjaimia. Näin ajatellaan, että viestintä olisi tietoturvallista.
Sosiaalihuolto onkin tikittävä pommi, joka tuntuu vain odottavan uutta Vastaamoaan.
Haluatko kuulla miten hyvinvointialueet Suomessa ovat järjestäneet tietoturvallisen viestinnän Onervan avulla kustannustehokkaasti. Laita mailia info@onervahoiva.fi tai viestiä ao. lomakkeen kautta ja varaa oma 15-30 min esittely. Kerromme mielellään miten esim. Satakunnassa, Itä-Uudellamaalla, Keski-Suomessa ja Helsingistä Rovaniemelle viestintä on saatu toimimaan niin, että johto, työntekijät ja asiakkaat voivat olla turvallisin mielin.