Helsingissä oli eilen iso tietojärjestelmäongelma ja kaupungin kotihoito oli ainakin hetken aikaa pulassa.
Lue lisää tästä: Helsingin vanhusten kotihoito poikkeustilassa
Hoitajat eivät tienneet välttämättä kenellä asiakkaalla piti käydä tai mikä oli asiakkaan osoite.
Tällaisissa kriisitapauksissa, jossa ihmisten henki voi olla vaarassa, on reaaliaikainen tiedottaminen tärkeää jotta kotihoidon asiakkaan tukiverkostot saadaan aktivoitua.
Tällöin omainen voi tarpeen tullessa käydä läheisensä luona ja varmistaa, että kaikki on kunnossa.
Sama ongelma näkyy maaseudulla sähkökatkon tullessa. Jos turvapuhelin lakkaa toimimasta, tulee kotihoidon johdon pystyä informoimaan asiakkaan omaisia nopeasti.
Tätä varten Onervassa on joukkoviestiominaisuus. Alunperin se tehtiin jotta esimerkiksi palvelutalon johto voi kertoa yhdellä viestillä kaikille omaisille ajankohtaisista asioista, vaikkapa tansseista palvelutalolla.
Mutta yhä enemmän tarvetta on nimenomaan ”kriisiviestinnässä” ja omaisten tiedottamisessa poikkeustapauksissa.
Kotihoidon on hyvä tiedostaa myös epävirallisen tukiverkoston ja läheisten merkitys, eikä pitää heitä ainakaan pimennossa.
Varsinkin hätätapauksissa.
Kukaan ei halua lukea iltapäivälehdistä, että kotihoito ei ole käynyt hänen äitinsä luona.